Vanaf donderdag 11 juli is het weer tijd voor de Pop Up Cinema Zomerfilms in de tuin van Theater De Nieuwe Vorst! Dit jaar is het thema Into The Woods. Op donderdag 18 juli vertonen we de documentaire Drømmeland over de 60-jarige Nils die besluit in een hutje in de Noorse bergen te gaan wonen en zich afsluit van de moderne maatschappij. Wij spraken regisseur Joost van der Wiel over hoe het idee voor Drømmeland begon en welke boodschap hij ons mee wil geven…

Scroll verder voor de rest van het artikel

Word abonnee

Volg ons op Instagram

Ontdek waarmee we ons bezig houden!

Door naar Instagram

Like ons op Facebook

Blijf op de hoogte van nieuws, tips en events

Door naar Facebook

Programma Zomerfilms

 

Door: Babette Kort

 

Hoe heb je Nils ontmoet?

“Ik was op vakantie. Ik had mijn tent en mijn rugzak meegenomen en was op de bonnefooi naar Noorwegen gegaan. Ik was aan het liften en was redelijk in the middle of nowhere. De zoon van Nils (de hoofpersoon van de film) nam mij mee voor een lift. Hij was op weg naar zijn vader die net in zijn hutje in de bergen was gaan wonen. We raakten over hem in gesprek in de auto. Toen we een tijdje aan het rijden waren zei hij: “Waarom ga je anders niet met me mee?”. Dat leek me wel leuk en zodoende ben ik daar terechtgekomen.”

Waar komt het idee voor Drømmeland vandaan?

“Het idee voor de film had ik nog niet klaarliggen, het werd me gewoon in de schoot geworpen. Nils vond het idee dat er een documentaire over hem werd gemaakt meteen helemaal prima, al had hij in het begin een iets ander idee van wat hij wilde maken. De eerste keer dat we kwamen filmen wilde Nils ons gelijk uitleg geven over welke gereedschappen hij wel of niet gebruikte en vertellen over hoe het is als je in de bergen gaat leven. Ik had een iets andere insteek in gedachten voor de documentaire.”

Tekst gaat verder na afbeelding

Still uit Drømmeland (2019)

Wat wilde je vertellen met deze film?

“Nils stond voor mij in zijn uitzonderlijke situatie symbool voor de mens van nu. Aan de ene kant willen we heel individualistisch zijn en aan de andere kant zoeken we de hele tijd de technologie op om toch wel in contact te blijven met elkaar. Mensen verlangen naar een perfecte wereld en presenteren online een geweldige versie van zichzelf. Helaas bestaat die ideale wereld alleen maar echt online.”

De film voelt soms meer fictie als documentair door de cameravoering en het weglaten van een voice-over e.d. In hoeverre is deze film geregisseerd?

“Ik wilde in Drømmeland de camera laten praten door gewoon te observeren en zo het verhaal vertellen dat ik wilde vertellen. De film is natuurlijk geregisseerd want ik kies de kaders en de momenten waar ik bij was. Een keer hebben we Nils gevraagd te wachten tot we klaarstonden met de camera voor hij naar bed ging, meer bij de kleine dingen is er ingegrepen dus. Verder bij de grote momenten in de film is er niets geregisseerd.”

Tekst gaat verder na afbeelding

Still uit Drømmeland (2019)

Jullie hadden gewoon geluk dat jullie erbij waren toen de relatie tussen Nils en Marit in de problemen kwam dan?

“Het was gewoon een kwestie van proberen om er op het juiste moment bij te zijn. In de montage hebben we wel de beelden gekozen om er een klassiek dramatisch verhaal van te maken. Het lijkt te mooi om waar te zijn dat we erbij waren bij de cruciale momenten van de relatie tussen Nils en Marit, maar die relatie was nou eenmaal heel heftig. Dan waren ze weer helemaal verliefd en dan was het weer verschrikkelijk, moesten ze elkaar loslaten en was het weer drama.”

Wat vond Nils zelf van de film?

“Hij heeft hem zelf gekeken bij de première in Den Haag. Toen was hij wel heel trots maar moest wel heel erg wennen om zichzelf zo te zien. Hij vond het ook lastig omdat die relatieperikelen met Marit zo vers waren en om dat terug te zien was heftig. Maar ondertussen heeft hij er vrede mee en met wat meer afstand snapte hij mijn keuze over waarom ik de film gemaakt heb zoals ik hem gemaakt heb wel beter.”

Tekst gaat verder na afbeelding

Achter de schermen bij de opnamen van Drømmeland. Cameraman Rogier Timmermans (links) en regisseur Joost van der Wiel (rechts).

Is zo’n bestaan buiten de maatschappij ook iets dat je zelf ambieert?

“De manier van leven van Nils is een bestaan dat ik heel romantisch vind, waar ik ook graag over droom en wat ik naspeel als ik zelf even de natuur in ga. Maar voor de lange termijn zou ik dat zelf absoluut niet willen. Ik zou doodgaan van de eenzaamheid. Het daar in de natuurlijk zijn lijkt me wel te gek, zo’n simpel leven dat trekt me wel. Maar dat zou ik dan wel met een heleboel mensen om me heen willen hebben.”

De Zomerfilms beginnen op donderdag 11 juli in de tuin van Theater de Nieuwe Vorst. De tuin en bar zijn open vanaf 20:30 en de film start als het donker genoeg is. Bij slecht weer verhuizen we naar binnen. Dit wordt altijd op het laatste moment besloten. De filmvertoning gaat dus altijd door. Hopelijk tot snel in ons buitenfilm paradijsje. 

Programma Zomerfilms